coboboblog

coboboblog

Rose Eken

5 hurtige til kunsten/KUNSTNERPosted by coboboblog Thu, January 05, 2017 11:01:40

2017 skydes i gang med et interview med kunstneren ROSE EKEN – her med vægt på hendes helt specielle keramik, som jeg forelskede mig hovedkulds i for år tilbage, da jeg første gang så hendes sko og kaktusser.

Hun aktuel i V1 Gallery hvor du kan se hendes udstilling ”CAN” frem til 14/1.

I din keramik viser du en miniatureverden af ting og sager fra hverdagen, fra pop/rock kulturen og kunstens verden. Hvori består din fascination af disse ting - hvad vil du gerne vise/have frem?

Jeg arbejder egentlig med mange forskellige medier som skulptur, broderi, miniaturer i pap og tape, tegning/grafik og maleri, men jeg har i de senere par år hovedsageligt fokuseret min praksis omkring keramikken. Grundlæggende er jeg interesseret i ideen om rum – om det er musikkens eller kunstens verden jeg zoomer ind på er egentlig ikke nødvendigvis det afgørende her. Jeg bruger virkelige begivenheder, specifikke rum, konkrete steder og genstande som en ramme til en anden og større fortælling. Jeg søger at forskyde repræsentationen af virkeligheden lige præcist nok til, at den får en ny og underfundig ’ufunktionalitet’, der tvinger os til at opdage den på ny. Vores evne til at lægge vores egne billeder ind over dét, vi ser, fascinerer mig meget. Vi vil gerne opfatte disse skævvredne genstande i ler som virkelige, så vi snyder os selv og glatter bulerne ud og overser, at skalaen er helt forkert. Øjet og hjernen kompenserer for fejlene, fordi tingene forfører os ved at trække på den viden, vi mener, vi har om, hvordan verden ’rigtig’ er.

Mine værker peger på vores ønske om at give mening til verden omkring os - den måde, vi projicerer vores personlige fortællinger over i genstande og steder og skaber vores subjektive virkelighed. Jeg arbejder med erindringsglimt, med stemninger og sindstilstande, fragmenter af individuel og kollektiv historie, der kan samles til et billede af vores fortid og derved også peger på den, vi opfatter os som, nu og her.

Sko, malebøtter, askebægre... formet lidt klumpet i ler, naivt, barnligt - ironisk måske - og samtidig superelegant, præcist bemalet og nøje defineret i sit udtryk: Kan du beskrive hvordan du arbejder/arbejdsprocessen? Hvorfor er ler egentlig et fedt materiale?

Jeg synes egentlig ikke mine værker er ironiske – det er i hvert fald ikke intentionen. Men jo de besidder bestemt ofte også en humor.

Når jeg arbejder med keramik er jeg fascineret af lerets stoflighed og taktilitet - i ler kan man på én og samme tid gengive en ting meget præcist og detaljeret og meget klodset og upræcist. Jeg søger at udnytte spændet mellem disse poler ved f.eks. at strække materialet til sit yderste og skabe lange, tynde og ’umulige’ objekter som kabler og koste eller meget store objekter som en trappestige, et nodestativ eller en 2 meter høj Marshall-stack. Jeg arbejder også helt bevidst med materialets upræcision, både i min måde at modellere på, men også ved at udnytte at leret krymper under tørring og forglødningsprocessen, så de færdige værker bliver akkurat lige lidt mindre end objekterne er i virkeligheden. Den ultra glossy og farverige glasur gør objekterne endnu mere mærkværdige, men samtidig også håndgribelige og virkelighedstro og tilføjer dem en humor og en forunderlighed, der får det til at handle om essensen af tingen og ikke om selve tingen.



Du er født i Danmark, men valgte at uddanne dig i England. Hvorfor det? Hvad er din historie - og din vej ind i kunsten?

Jeg gik ud af skolen som 16-årig efter 1g. og har derfor ikke studentereksamen. Et par år efter blev Den Fri Ungdomsuddannelse opfundet og jeg fik derfor mulighed for at planlægge min egen ungdomsuddannelse med det mål at komme ind på akademiet – og da det var muligt at tage sin SU med til udlandet i et år ansøgte jeg Edinburgh College of Art i Skotland – hvor jeg blev optaget i 1997. Efter jeg afsluttede min Bachelorgrad der, gik jeg 2 år på Royal College of Art i London og blev færdig her i 2003. Jeg har siden da boet og arbejdet i London, København, Berlin og New York.

Du er ung, kvinde og keramiker (ikke altid en nem cocktail) og er alligevel slået hårdt igennem allerede, bl.a. har Aros købt en stor del af dit værk "Tableau". Hvordan er det? Og hvad kræver det? På den ene side virker du lidt som en rebel, på den anden side må du jo arbejde dedikeret og disciplineret for at nå dine mål.

– hvorfor kan man egentlig ikke være disciplineret og en rebel samtidig???

Men jo da, jeg arbejder meget – og er vel både dedikeret og disciplineret. Det er egentlig ikke noget jeg tænker så meget over. Det er det der gør mig glad – og jo da selvfølgelig også mægtig frustreret nogle gange. Men grundlæggende handler det vel om at jeg ikke kan lade være.

Hvem er dine kunstneriske forbilleder? Og hvilke nye mål har du? Drømme?

Tja, Jeg har nok egentlig mange kunstneriske forbilleder – mange og forskellige. Det varierer. Det kan sådan set både være musikere og billedkunstnere. Som kunstner søger jeg til stadighed at udvikle mit virke og min kunstneriske proces og ens inspirationskilder skifter af samme grund også – på samme måde som ens kunstneriske mål og drømme ændres. Det er en foranderlig størrelse – om man så må sige.

Men mit overordnede mål er vel i virkeligheden bare at få mulighed og lov til at fokusere og fasttømre mit kunstneriske projekt – i Danmark såvel som i udlandet.

- Og ja på kort sigt er det at gøre de værker jeg arbejder på til min kommende solo udstilling hos Charlotte Fogh Gallery i Aarhus færdig til ferniseringen d. 3 marts.

www.roseeken.dk

Instagram: roseeken








  • Comments(0)//www.cobobo.dk/#post43