coboboblog

coboboblog

Emily Maria Gernild

5 hurtige til kunsten/KUNSTNERPosted by coboboblog Sun, October 02, 2016 11:09:28


Kunstnerinterview:


EMILY MARIA GERNILD maler blomster! I en meget dristig, overbevisende stil. Vild, saftig, organisk. Og meget, meget smuk.

Hun er én af vore dygtige unge kunstnere som dyrker MALERIET og har netop vist sit afgangsprojekt fra Det Fynske Kunstakademi hos galleri DGV i Svendborg.

I dette interview kan du lære hende lidt nærmere at kende:

1. Du har netop vist dine afgangsværker fra Det Fynske Kunstakademi.

Hvordan har det været at gå på Akademiet?

Jeg kom ind på kunstakademiet på et tidspunkt hvor jeg havde søgt ind på rigtig mange akademier i de nordiske lande. Jeg var blevet optaget i Trondheim, men da jeg ugen efter fik en plads på Det Fynske Kunstakademi valgte jeg at blive i Danmark og flytte til Fyn. Min tid på DFK har været præget af mange blandede følelser. Jeg oplevede et kæmpe antiklimaks og uindfriede forventninger da jeg startede i 2010. Jeg havde gået på forskolen Spektrum I 1 ½ år hvor jeg sammen med alle de andre håbefulde akademiansøgere havde kæmpet intenst for at komme igennem nåleøjet på akademierne. Da så pladsen endelig var der, valgte jeg måske i virkeligheden ikke den skole som passede bedst til mig og mit temperament.

Skolen har en meget flad struktur, alle beslutninger diskuteres i plenum i elevgruppen og forelægges derefter underviserne og rektor. Jeg havde meget svært ved at fokusere på mit arbejde i atelieret fordi de mange konflikter og diskussioner (som der jo er og SKAL være i et demokratisk skolesystem) påvirkede mig så meget. Malere var der ikke mange af på skolen og det har somme tider været svært at finde inspiration, både I forhold til at udvikle et sprog om maleri, men også hvad jeg så omkring mig. Samtidig herskede der en rimelig skarp skepsis overfor så kommercielt et medie og dets tætte forbindelse med ‘the white cube and evil business’(det hvide galleri- eller museums-rum og salgselementet, red.).

2. Hvorfor blev du kunstner? Hvad er din historie?

Fordi jeg ikke kunne lade være. Da jeg tilbage i 2007 gik et halvt år på en teknisk uddannelse som grafiker havde jeg en underviser som selv arbejdede som designer og kunstner. Hun sagde: Hvis du kan lade være, så lad være med at blive kunstner.

Det prøvede jeg. At lade være. Jeg læste blandt andet på universitetet et halvt år og rejste rundt i USA. Efter min tid på universitet stod det klart for mig, at jeg var nødt til at blive kunstner.

Jeg har altid haft svært ved at koncentrere mig i skolen – og virkelig finde det interessant at sidde helt stille og modtage information som jeg skulle forholde mig til med hovedet. I hvert fald da jeg var mindre. Og jeg føler, at det var et held at et barn som mig var blevet sat på en Rudolf Steiner skole, hvis pædagogik og system har en holistisk tilgang til mennesket og derfor er det håndarbejdsmæssige, kunstneriske, videnskabelige, filosofiske, fysiske, intellektuelle osv. vægtet lige højt. En skoleform som kom mine behov i møde.

Jeg mener i øvrigt, at rigtig mange børn kunne få glæde af denne skoleform. Mange børn bliver kategoriseret som lavt begavede ud fra en meget snæver målestok.



3. Dine blomsterbilleder kan minde om Erik A. Frandsens værker. Kan du sige lidt om hvordan du selv synes de ligner, OG hvordan de afskiller sig? Er du overhovedet inspireret af ham?

Jeg forstår umiddelbart godt sammenligningen. Forskellen er, at jeg er en kvinde og skriver mig ind i en helt anden kunsthistorie, hvor den kvindelige kunstner - stadig bliver kaldt, ja, kvindelig kunstner. Hilma Af Klint er et pragteksemplar når vi taler om institutionel udelukkelse pga. sit køn. Min lyst til at fordybe mig i blomstermaleriet opstod da jeg læste om de klassiske maler-traditioner såsom blomstermaleri, portræt og landskab som er så dybt forankret i de tekniske færdigheder og i mange år var en kvindes eneste måde at blive en del af en kunstscene som i den grad var domineret af mænd. En del af mit blomsterstudie handlede netop om at undersøge hvorvidt det krævede mere end tekniske færdigheder at male blomster. Om det krævede åndelig intelligens eksempelvis.


4. Hvad vil du gerne med din kunst? Hvad er dit indre projekt? Din drivkraft?

Min drivkraft er at skabe kunst som, hvis beskueren er modtagelig, giver stof til eftertanke, som nærer et indre poetisk rum, som opfordrer til at dvæle ved farvespillet. Som giver en pause fra de mange kritiske stemmer som hele tiden presser os til at tage stilling til alt omkring os. Man kan sige, at jeg hermed modsiger mig selv. Men jeg mener faktisk, at der er flere måde at ’tænke’ på. Maleri stimulerer en anden tænkning end den politiske – i første omgang. Hvilket jeg synes gør det til et stærkere medie. Vi ved, at de fleste museumsgæster gennemsnitligt bruger 8 sek. på hvert værk. Derfor synes jeg det er spændende hvis jeg kan få nogen til at blive stående i lidt længere tid og måske først senere begynder at overveje indholdet og dets budskab og bagkataloget for projektet.

5. Hvad tænker du om vejen frem i kunstverdenen, nu hvor du er færdiguddannet? Har du planer - drømme? Forhindringer? Svære ting i branchen?

Jeg vil bruge de næste par år på at prøve drømmen af. Jeg har valgt at arbejde benhårdt frem mod efteråret 2018 på at tjene nok til at jeg kan leve af det. Denne drøm er meget få forundt at udleve, men jeg kan ikke lade være at forfølge den. Det er selvfølgelig objektivt og statistisk set endnu sværere at være kvindelig kunstner, men det giver mig samtidig en stærk identitet og platform, føler jeg. Jeg vil også gerne arbejde med at udfordre rammerne for det klassiske maleri i for eksempel udsmykningsopgaver for virksomheder og institutioner rundt omkring både i Danmark og udlandet.

Emily Maria Gernild er repræsenteret hos Galleri DGV i Svendborg.

Instagram: @emilygernild

Hjemmeside: emilygernild.dk



  • Comments(0)//www.cobobo.dk/#post38