coboboblog

coboboblog

Henrik Godsk

5 hurtige til kunsten/KUNSTNERPosted by coboboblog Sat, July 16, 2016 10:49:57



HENRIK GODSK - en maler, hvis værker kan virke gammeldags i en skarptskåren figuration, der trækker på modernismen.
(Herover værket The Collector).

Her svarer han på 5 spørgsmål om sin kunst:

1. Du maler i en særlig Lundstrømsk/konstruktionistisk stil. Hvad førte til at netop denne blev din malemåde? Hvad vil du gerne udtrykke med din kunst?

Mit visuelle sprog har altid bevæget sig mellem figuration og abstraktion. På afstand ses oftest et tydeligt motiv, men tæt på opløses motivet i geometriske former, og fokus flytter sig fra motiv til lag og tekstur. På mange måder er der tale om en reduceret figuration med begrænsninger. Mit alfabet strækker sig så at sige ikke særlig langt, og der er i virkeligheden ikke meget, jeg ”må”. I den forbindelse har jeg både kigget på Lundstrøm og andre modernister, der reducerede og skar ind til benet samt konstruktivismen med dens essenser og renhed.
Jeg har nu også kigget på mange andre kunstnere og ofte længere tilbage i tiden. I slutningen af 90erne blev jeg meget inspireret af de kunstnere, der var med til at sikre maleriets ”genkomst”. Jeg blev også inspireret af litteraturen – især den amerikanske. Forfatteren David Foster Wallace lignede en eksperimenterende postmodernist, der legede med meta-lag og stillede spørgsmål ved repræsentationen. Samtidig gjorde han også noget andet. Han søgte noget alment menneskeligt gennem bekendelse og ærlighed. Han forsøgte at sætte repræsentationskrisen på pause og kommunikere direkte. Han virkede på mange måder både gammeldags og ny.
Jeg ved ikke, om det er muligt at sætte repræsentationskrisen på pause, men jeg forsøger at sammensætte et visuelt sprog, der både er konstrueret og fragmenteret, men samtidig samler brikkerne i en helhed. En helhed, der måske er midlertidig.

2. Du udstiller hos Galerie Wolfsen til 30/7 sammen med værker af Hanne Warming. Hvilke tanker har du gjort dig som kunstner i sådan en forbindelse?

Denne gang har jeg valgt at lave en udstilling, hvor værkerne er ret forskellige. Hvis man skal kategorisere, viser jeg henholdvis imaginære portrætter, interiør-malerier, opstillinger samt et enkelt geometrisk værk, der for alvor nærmer sig abstraktionen. Præcisionen ligger i udtrykket frem for motivet på denne udstilling. Jeg vidste, at udstillingen ville blive spredt ud over alle lokalerne i galleriet. Galleriet har to store sale og en del mindre rum. Derfor blev et af omdrejningspunkterne for værkserien at arbejde med forskellighed – både hvad angår motiv og skala.

3. Jeg har forstået at du har en broget livshistorie bag dig før du settlede i dit nuværende liv. Kan du fortælle lidt om din vej frem til idag?

Der er mange kapitler. Det første har fokus på rejsen: Jeg er ud af en rejsende slægt. Fra jeg blev født, til jeg blev 23 år gammel, turnerede jeg rundt med min families omrejsende tivoli i Norge. Fra jeg var 6 år gammel, hjalp jeg bl.a. med at male facadepartier på vores køreindretninger. Det var min bedstefar, der var læremesteren. Der var udelukkende tale om håndværk. Alt blev i øvrigt malt med alkydmaling. Tivoli-livet bød på mange møder. Bl.a. møder med mange forskellige kulturer. Mine bedste venner i de første mange år var sigøjnere. Moderen kunne spå, og faderen spillede harmonika. Jeg nynner stadig indimellem sangen ”En gammel sigøjner", som faderen ofte sang om aftenen. Senere var det især en rejsende familie fra Holland, jeg kom til at holde af. Sønnen, Pascal, introducerede mig bl.a. for Mondrian. Pludselig begyndte jeg at interessere mig for billedkunst og ikke kun illustrationer og skiltemaleri. Tivoli-livet gav mig et flair for at bruge alkydmaling, men vigtigst af alt gjorde det mig åben for verden. Jeg bruger i øvrigt ikke alkydmaling mere, men jeg håber stadig, at jeg er åben. Det næste kapitel må du få en anden gang.

4. Du er både selv kunstner og kurator for kunstbygningen i Vrå. Hvordan balancerer du det?

Når jeg kuraterer, er jeg kurator. Når jeg arbejder med kunst som udøvende, er jeg kunstner.

5. Hvad synes du god kunst er? Hvad går du selv efter? Har du nogle forbilleder/favoritter? God kunst for mig rammer essenser og er samtidig ikke fanget i sin egen tid eller i hvilken som helst tid.


The Last One to Know - 2016.



  • Comments(0)//www.cobobo.dk/#post33