coboboblog

coboboblog

Gallery Hjorth

5 hurtige til kunsten/GALLERIPosted by coboboblog Sat, June 25, 2016 12:14:53


Mød galleriejer ALLAN HJORTH i "5 hurtige til kunsten".

Gallery Hjorth ligger i Horsens, og jeg så hans stand på kunstmessen North i Aalborg i April 2016 - fyldt med nøje udvalgte værker af nogle af vore bedste samtidskunstnere. Allan Hjorths udvælgelse er knivskarp og samtidig meget personlig og selvstændig. Læs med her om hans syn på kunstbranchen og livet som galleriejer:

HVORDAN VÆLGER DU KUNSTNERE TIL DIT GALLERI?

Det korte svar er: Hjerte- og mave fornemmelse! Når jeg kigger på nye værker/emner til galleriet ved jeg det med det samme: Holder det for mig? Har værket en historie - hvad vil kunstneren fortælle med værket/værkerne? Indholdet er det vigtigste, og det er irrelevant om det er foto, maleri eller et andet medie, eller om man har gået på et akademi.

Jeg ville aldrig kunne vælge et kunstværk/en kunstner uden substans og indhold; det værste jeg ved er kunst for farvernes skyld.

Så skal kunstneren og jeg selvfølgelig have kemi, kunne stole på hinanden, og være loyale.

HVAD ER GOD KUNST? HVAD SKAL KUNST KUNNE? HAR DU NOGLE FAVORITTER?

God kunst for mig er noget der sætter tanker i gang, rykker noget ved én, det kan f.eks. være en holdning vedr. et emne, der er taget op. Det er også meget vigtigt for mig at kunstneren er gået All In på materialerne, kunstværker skulle gerne kunne holde i mange år.

På den danske kunstscene er Søren Dahlgaard absolut en af mine favoritter, hans værker har en stærk historie, som holder hele vejen, lige fra hans dej-portrætter, til den serie jeg har udstillet for nylig i galleriet, der omhandler global opvarmning, hvor øen er en klima-flygtning.

Søren bor til dagligt i Melbourne, og har en stor karriere i udlandet med et fantastisk cv. efter danske forhold. Men det vigtigste for mig mht. Søren er at han stadig er den samme, selv om tingene har ændret sig markant for ham siden han udstillede på Venedig Biennalen i 2013, han er super prof, og loyal. Samtidig er han en god ven, som jeg kan lære en masse af at snakke med.

Jeg kunne også have nævnt Martin Gam eller Jacob Rantzau, som jeg har dyb respekt for både som kunstnere og mennesker, de er samtidig nogle af mine rådgivere, sammen med et par andre, når skal ses på nye emner til galleriet.

HVAD ER DER FOR MEGET AF - OG FOR LIDT AF - I DANSK KUNST LIGE NU? GODE RÅD TIL KUNSTNERNE?

Generelt behandler vi ikke hinanden særlig godt i branchen, folk går bag ryggen på hinanden, der er megen jantelov og misundelse overalt; jeg ville ønske at vi behandlede hinanden, som vi gerne selv vil behandles.

Samtidig er der alt for megen snak om at der er for få kvinder i kunsten/gallerierne. Det mener jeg ikke og bruger ikke selv kønscensur, men kigger på værkerne! Kunstnerens dåbsattest er ligegyldig, og jeg tror og håber at kunstnere bliver valgt for deres kunst og ikke deres køn. Jeg har selv haft flere kvinde-udstillinger, og der er en mere på vej 3-9-2016 kurrateret af (kvinden) Anne Skole Overgaard.

Der er alt for lidt foto kunst i DK, det er kæmpe stort i udlandet. Det ser bedre ud i Kbh. men det slår nok ikke igennem i Jylland i min levetid og det er en skam, for foto kan en masse.

Gode råd til kunstnere: Cv. cv. cv. I kommer til at slæbe det med jer resten af jeres dage, vælg jeres gallerier med omhu, og hvad I deltager i. Hvis I er seriøse, og dygtige nok, skal vi nok få øje på jer.

Hav tålmodighed, det tager måske flere år at bygge en karriere op, det sker ikke i morgen.

KUNST OPLEVES AF NOGLE SOM DYRT. HVORDAN PRISSÆTTES ET VÆRK?

Kunst er ikke dyrt i DK, alle burde tage en tur på gallerier i det store udland, så vil man opdage det.

Jeg har en del udenlandske kunder, som synes man får megen - og god - kunst for pengene i DK. Der er flere danske kunstnere som sætter deres priser op når de udstiller i udlandet, ellers kan de ikke sælge, for hvis det er billigt, så må det også være dårligt, eller useriøst!

Det kan være utroligt svært at sætte priser på et værk, især hvis det er en helt ny uprøvet kunstner. Her starter man selvfølgelig ikke med en høj pris i forhold til en mere etableret kunstner, hvor værkerne er sammenlignelige i størrelse og materiale. Det er altid bedst at starte for lavt, priserne kan man altid sætte op, det er straks sværere den anden vej.

DET VÆRSTE VED AT VÆRE GALLERIEJER:

Er helt sikkert det store forventnings/arbejds-pres der opstår i perioder af året, og da jeg står for alt i galleriet, lige fra kunde/kunstner kontakt, ned til alt det lavpraktiske, som gulvvask, er mit hoved indimellem ved at brænde helt sammen, men samtidig er der også en ære i at gøre tingene selv.

Ind i mellem er jeg nødt til at slå i bordet, og sige farvel til en kunstner, det ligger ikke lige til mig, men nogle gange er det bare sådan, og det er en af de mere ubehagelige sider af mit job.

Jeg forsøger altid at behandle dem ens, og det gøres ved at behandle dem forskelligt, efter deres individuelle behov.

DET BEDSTE VED AT VÆRE GALLERIEJER:

Alle de oplevelser man får, og de fantastiske mennesker man møder, jeg plejer altid at sige at jeg sikkert ikke bliver millionær målt i penge, men er det masser af gange i oplevelser, og der er ikke noget der stikker dét i min verden.

Mange af mine kunder er meget kritiske, og jeg elsker dem for det, det er med til at holde mig skarp, så jeg har ofte nogle spændende snakke med dem: Om det nyeste køb, og om de kommende, flere af dem er også blevet private venner, selv om det slet ikke var udgangspunktet. De daglige samtaler med div. kunstnere, er vigtige for mig, og jeg føler mig meget privilegeret, samtidig er det en fantastisk oplevelse når man kan være med til at hjælpe en kunstner til et gennembrud, det er også dér alt kan gå galt mellem kunstneren og galleristen, hvis de ikke begge er loyale, man kan sige at det er der man skal vise sit format.

Gallery Hjorth, Grønnegade 25, Horsens.
www.gallery-hjorth.dk

Galleriet kan også følges på Facebook.

Herunder galleriejer Allan Hjorth sammen med kunstneren Søren Dahlgaard og hans klima-flygtning: Tropeøen.









  • Comments(0)//www.cobobo.dk/#post31

Ros Gallery

5 hurtige til kunsten/GALLERIPosted by coboboblog Sun, April 17, 2016 14:30:19


Læs mine 5 spørgsmål til galleriejer LARS WIE ANDERSEN fra Ros Gallery i Roskilde - og hans indsigtsgivende svar!

Hvordan vælger du kunstnere til dit galleri?
At vælge kunstnere til galleriet er et mix af flere ting - jeg får rigtig mange henvendelser udefra hver eneste uge. Jeg går hver eneste henvendelse igennem og vurderer, om det har dét, der skal til. Herudover opsøger jeg naturligvis kunstnere selv i ind- og udland og via mit advisory board (rådgivere, red.).

Hvad er god kunst? Hvad skal kunst kunne? Har du nogle personlige favoritter?
Jeg mener faktisk, at kunst kan vurderes objektivt baseret på i hvert fald 3 punkter:

Teknik, udtryk og historik (Kunstnerens dokumenterede arbejde, udstillinger, evt. uddannelse osv, red.) - og helt væsentligt kunstnerens egen tilgang. Det er et samlet hele. Om man så kan lide det, det er den subjektive vurdering.

Kunst skal kunne fange, fortælle, berøre, støde og formidle udtryk, følelser, holdninger, stemninger.

Jeg har mange personlige favoritter - p.t. er jeg ganske optaget af en koreansk kunstner og en amerikansk kunstner, som jeg senere vil præsentere på galleriet. Det drejer sig om Han Hyo Seok og Rachel Farbiarz. Herudover har jeg et fantastisk godt hold af dygtige og dedikerede kunstnere fast i galleriet, som alle er favoritter!

Hvad er der for meget - og for lidt - af i dansk kunst lige nu? Har du et godt råd til kunstnerne?
Det er svært at sige, hvad der er for meget og lidt af i dansk kunst - jeg synes det sprudler på kunstscenen - både herhjemme og i udlandet. Galleriet har netop afsluttet et samarbejde med Erhvervsakademi Sjælland. Her var det overraskende at se, hvor relativt få unge, der faktisk har været på et galleri, eller går på gallerier regelmæssigt. Det er en klar formidlingsopgave, som jeg jeg glæder mig til at tage fat på i langt mere intens grad end nu. Og så er min mening nok helt generelt, at kunst i byrum i mange danske byer lader meget tilbage i forhold til eksempelvis kunst i det offentlige rum i Frankrig, England og Norge - det er en opgave, der skal udfordres.

Mange synes moderne kunst er meget dyrt? Hvordan prissættes et værk egentlig?
Prissætning af kunst er interessant - det drejer sig som oftest om unika værker, hvilket vil sige "the only one". Det gør det mere vanskeligt, end hvis det var en masseproduceret vare. Prissætning er en palet af mange elementer. Det handler om at kende til prissætning på den øvrige del af markedet i forhold til kvalitet, efterspørgsel, udtryk, erfaring, kendskabsgrad og mange, mange flere parametre.

Hvad er det værste og det bedste ved at drive et galleri?
Der er ikke noget jeg betragter som "det værste" - at have og drive et galleri dækker så mange facetter, som man næsten kan forestille sig. At følge en kunstner, at lave en udsolgt udstilling med mange begejstrede gæster er selvfølgelig altid en glæde. Kombinationen af et tæt samarbejde med såvel kunstner som kunde, som resulterer i et færdigt arbejde, som alle er tilfredse med, er en stor tilfredsstillelse hver gang - uanset om det er kunst i det offentlige rum, i en virksomhed eller i et privat hjem.

Passionen er det vigtigste, der driver mig - dertil kommer naturligvis, at man altid skal have fokus på, at et galleri også er en virksomhed. Jo større succes også på det økonomiske område, jo bedre muligheder for at hæve ambitionsniveauet kontinuerligt.

Her i foråret...
Viser vi nye værker af Pabi Chulo, June Jin, Siri Gindesgaard, Lauge Voigt, Hans Pauli Olsen, Carsten Dahl, Michael Manalo, André Lundquist, Urbexclown m.fl.


June Jin er er ved at udarbejde et værk til den koreanske ambassades nye repræsentationskontor i Hellerup. Den proces, hvor man følger kunstner og værk fra research og idé til den omstændelige og skrøbelige proces, det er at arbejde med værket til det færdige værk åbenbarer sig er fantastisk og enestående. De kan roligt glæde sig på ambassaden.








  • Comments(0)//www.cobobo.dk/#post20